B2B ecommerce

Vânzarea online de bunuri sau servicii între companii.

Comerțul electronic B2B (prescurtare pentru comerțul electronic între companii) este vânzarea online de bunuri sau servicii între companii. Comerțul electronic B2B diferă de comerțul electronic B2C, care este comerțul electronic între companii și consumatori în care o companie vinde bunuri sau servicii direct unui consumator.

Definiție comerț electronic B2B
Comerțul electronic B2B este un termen care se referă la orice tip de afacere care se întâmplă între două companii online. Întreprinderile se bazează pe alte întreprinderi pentru a funcționa, indiferent dacă este vorba de furnizarea de echipamente sau consumabile pentru a se baza pe servicii precum producția sau distribuția, tranzacțiile între companii sunt esențiale pentru funcționarea întreprinderilor. Pe măsură ce mai mult comerț s-a mutat online, în general, la fel și tranzacțiile B2B.

Tipuri de comerț electronic B2B
Există multe tipuri de tranzacții și relații comerciale B2B care pot avea loc online. Următoarele sunt exemple de companii comune de comerț electronic B2B:

Producători Fabricarea este o funcție cheie de afaceri pentru orice afacere care se ocupă cu bunuri fizice și datorită costului ridicat al deținerii și exploatării uzinelor de fabricație, multe companii își externalizează producția către terți, adesea situate în țări precum China, cu costuri mai mici ale forței de muncă.

Angrosisti Angrosistul este atunci când o companie cumpără articole în vrac de la o altă companie și apoi vinde acele articole la preț de vânzare cu amănuntul către consumatori, profitând de diferență. Există multe companii care vând articole în vrac (din nou, adesea din China) la reducere și există chiar piețe precum Alibaba care ajută la conectarea revânzătorilor cu angrosiștii.

Distribuitori Distribuția este un alt aspect cheie al afacerii și care se face din ce în ce mai mult online, deoarece web-ul a devenit unul dintre cele mai mari canale de marketing. Distribuitorii B2B valorifică canalele online precum SEO și social media pentru a promova produse și servicii în numele clienților lor de afaceri.

Software-as-a-Service (SaaS) Software-as-a-Service este un model de software business-to-business care a fost inițiat de Salesforce și a devenit unul dintre modelele de afaceri B2B cu cea mai rapidă creștere pentru companiile de tehnologie axate pe comerțul digital. Cu SaaS, o companie oferă licențe și acces la software-ul pe care îl produc altor companii, care apoi plătesc companiei o taxă lunară sau anuală recurentă pentru a continua să aibă acces la software.

Exemple de comerț electronic B2B
Amazon Amazon, în plus față de vânzările sale B2C, servește și ca piață pentru alte companii pentru a tranzacționa online. Amazon oferă, de asemenea, un serviciu numit Amazon web services (AWS), care permite companiilor de software de bază cloud să își externalizeze arhitectura cloud.

Alibaba Alibaba este unul dintre cele mai mari site-uri de comerț electronic din China și este axat exclusiv pe comerțul B2B. Site-ul servește drept piață de comerț electronic B2B, iar companiile pot merge la Alibaba pentru a găsi angrosisti care vând articole în vrac sau pentru a se conecta cu producătorii din China pentru proiectarea produselor personalizate.

McKesson McKesson este cel mai mare distribuitor de produse și medicamente pentru îngrijirea sănătății din SUA și oferă servicii de distribuție companiilor farmaceutice și de dispozitive medicale, cu îngrijirea adecvată necesară echipamentelor medicale sensibile.

Google Pe lângă motorul său de căutare B2C, Google oferă și multe servicii software B2B. GSuite Google oferă procesare de text, foi de calcul și calendar pe cloud pentru companii, în timp ce suita lor de marketing Google 360 ​​oferă instrumente esențiale pentru marketerii digitali. Google oferă, de asemenea, publicitate cu privire la rezultatele căutării sale, care este chiar unul dintre fluxurile lor principale de venituri.

Facebook Facebook este o altă companie B2C care oferă servicii B2B. Facebook și alte rețele sociale, cum ar fi Instagram (deținut de Facebook), Twitter și Snapchat, generează bani din serviciile lor gratuite B2C, taxând agenții de marketing pentru difuzarea de reclame pe platformele lor.

Microsoft Microsoft oferă, de asemenea, numeroase servicii B2B în plus față de suita sa de birouri la nivel de consumator. Microsoft oferă licențe de afaceri pentru produsele sale software precum Office și Windows, precum și hardware, tehnologie de marketing și servicii de găzduire în cloud.

Salesforce Salesforce este una dintre cele mai mari companii de software B2B din lume și companie care a ajutat la popularizarea software-ului ca serviciu (SaaS). Salesforce oferă software CRM pe care reprezentanții de vânzări îl pot folosi pentru a urmări clienții potențiali și clienții prin cicluri lungi de vânzare și călătorii de cumpărare.

Orcale Oracle este unul dintre giganții comerțului electronic B2B, oferind software de planificare a resurselor întreprinderii (ERP) care ajută companiile să-și eficientizeze fluxurile de lucru ale întreprinderii, cum ar fi contabilitatea, achizițiile publice, gestionarea proiectelor, securitatea și conformitatea, lanțurile de aprovizionare și multe altele.

Comerț electronic B2B vs comerț electronic B2C
Tipurile de aplicații sau site-uri web care acceptă comerțul B2B pot părea similare cu platformele și aplicațiile de comerț electronic pentru consumatori, dar oferă adesea funcționalități suplimentare de care au nevoie companiile, întrucât companiile B2B au deseori nevoi diferite față de consumatorii obișnuiți.

De exemplu, un site de comerț electronic B2B ar putea oferi prețuri pentru comenzi în bloc, deoarece companiile au adesea nevoie de cantități mari de articole pentru forța de muncă. Sau un site poate oferi diferite opțiuni de plată în plus față de metodele de plată ale consumatorilor, cum ar fi cardurile de credit sau PayPal, deoarece cumpărătorii B2B trebuie adesea să treacă prin procese de aprobare și să plătească comenzi mari prin factură.

Tranzacțiile comerciale mai mari necesită adesea negocieri între companii, adesea în cazul vânzărilor SaaS și, în astfel de cazuri, este posibil ca nici măcar utilizatorii să nu poată plăti o achiziție direct prin intermediul unui site web. În schimb, clienții B2B iau legătura prin intermediul site-ului web cu un reprezentant de vânzări care apoi începe un proces de vânzări pentru întreprindere pentru a finaliza tranzacția.

Cu toate acestea, liniile dintre site-urile de comerț electronic B2B și B2C nu sunt întotdeauna clare. De exemplu, Amazon este cel mai mare site de comerț electronic B2C de pe web, proiectat să realizeze venituri de peste 400 de miliarde de dolari, potrivit Forrester și alți analiști.

Cu toate acestea, deși Amazon servește în primul rând consumatorilor, servește și ca piață pentru alte companii. Comercianții (de la proprietarii individuali de afaceri la marile mari) își pot deschide propriile magazine în cadrul platformei Amazon și pot vinde direct consumatorilor. Astfel, Amazon servește atât ca soluție de comerț electronic B2C, cât și B2B.

Comerț electronic B2B2C
B2B2C (business-to-business-to-consumer) este un model de afaceri prin care o afacere lucrează pentru a oferi unei companii intermediare un serviciu pentru a avea acces la clienții lor.

Un exemplu de companie care urmează acest model de afaceri este Instacart. Instacart colaborează cu lanțuri de produse alimentare, oferind livrarea de produse alimentare către comercianții cu amănuntul care altfel nu oferă acest serviciu. În timp ce lanțurile de produse alimentare beneficiază pe termen scurt, Instacart câștigă treptat accesul la mulți dintre clienții magazinelor alimentare, până la punctul în care consumatorii ajung adesea să trateze direct cu Instacart, omiind în totalitate produsele alimentare.

Același model de afaceri este urmat de companii precum Uber Eats și DoorDash. Ei colaborează cu restaurantele locale pentru a oferi din nou servicii de livrare companiilor care altfel nu le oferă și le folosesc pentru a avea acces la clienții restaurantelor.

Acest lucru poate fi reciproc benefic, dar poate fi, de asemenea, simbiotic, pe măsură ce companiile câștigă din ce în ce mai mult pârghie asupra companiilor pe care le oferă un serviciu și pot stoarce profiturile percepând taxe pentru întreprinderile pentru care prestează serviciul.

Platforme de comerț electronic B2B
Deoarece comerțul B2B a crescut ca activitate de piață, multe companii au apărut pentru a facilita înființarea vitrinelor virtuale. Companiile mai mici se pot baza pe soluții de comerț electronic B2C obișnuite, cum ar fi Shopify sau Bigcommerce, dar există și platforme B2B care sunt construite special pentru companii.